Onze vloot

Als Zeekadetkorps Urk hebben we de beschikking over onze eigen schepen. Van het 39 meter lange korpsschip de Noorderkroon tot onze kleinere zeil- en roeivletten. Op deze pagina kun je meer lezen over onze schepen, waaronder de geschiedenis van de Noorderkroon.

Momenteel zijn we druk bezig met het renoveren van zowel de buitenzijde als de binnenruimtes van de Noorderkroon. Voor de werkzaamheden hebben wij een aparte pagina gemaakt.

Wil je onze werkzaamheden volgen, klik dan hier.

.

Sjernaroy 01-03-1992Korpsschip O/S Noorderkroon:

Het korpschip Noorderkroon begon haar leven in Noorwegen. Haar casco werd gebouwd bij Brødrene Lothe AS in Haugesund, Noorwegen met als bouwnummer 7, en als zusterschip van de “Rennesøy” (bouwnummer 6). Op 30 augustus 1958 werd ze “Sjernarøy” gedoopt, waarna ze werd versleept naar Stavanger, Noorwegen.

Hier kreeg ze haar motor, een luchtgestarte 8 cilinder Bergen Diesel welke 400pk leverde via een verstelbare schroef, en intimmering waarna ze op 20 april 1959 werd overgedragen aan de rederij “Det Stavangerske Dampskubsselskap”(afgekort DSD). Ze was in die tijd behoorlijk luxe met ruime en lichte verblijfsruimtes voor maximaal 300 personen, laadruimte in het voorschip en ruimte voor 9 personenauto’s (3 op de boeg en 6 op haar achterdek).

Haar eerste route was Stavanger naar Sør-Hidle, Talgje, Reilstad, Judaberg, Helgøysund, Eik, Sjernarøy, Hinderåvåg og Muslandsvåg en vervolgens weer terug naar Stavanger. Deze route zou ze vele jaren varen, waarbij ze in de zomer wisselde met de “Skudenes” om te varen naar Kvitsøy en Skudeneshavn. Dit was omdat ze meer auto’s mee kon nemen dan de “Skudenes”. In de jaren die volgden wisselde haar route nog een aantal keer en ging de exploitatie een aantal keren over naar andere delen van DSD.

In maart van 1993 werdt het schip verkocht aan Ship-AS Vesteroy. Ze werd flink verbouwd bij Sarpsborg Mek. Verksted in Sarpsborg, Noorwegen waarbij onder andere haar autodek plaats maakte voor een restaurant. Het maximale personenaantal ging van 300 naar 250 personen. Ook kreeg ze een nieuwe naam en werd omgedoopt naar “La Vida”. Ze ging varen tussen Fredrikstad en Stromstad. In 1995 nam Fjordlink AS haar exploitatie over, maar bleef dezelfde routes varen.

smal agt 2Op 10 december 2001 wordt het schip verkocht naar een onbekende eigenaar in Nederland en komt terug bij Scheepswerf Reimerswaal in Hansweert. Even lijkt de toekomst wat onzeker voor de “La Vida” tot het in augustus 2004 wordt aangekocht door de overheid. Het wordt weer verbouwd en komt op 6 september 2004 in dienst bij de Rijksinrichting Den Engh, den Dolder.

Met haar nieuwe naam, “Smal Agt II” is ze onderdeel van een vloot van in totaal 7 schepen (Koningin Juliana, Smal Agt I, Smal Agt II, Smal Agt III, Smal Agt IV, Albatros en Zeearend). In de jaren die volgen vaart het schip met jongeren tussen de 12 en 18 jaar, veelal met ernstige gedragsproblemen. Het doel van het project is om de jongeren een opleiding te geven zodat ze door kunnen stromen naar een baan in de maritieme sector.

In het najaar van 2012 wordt echter de stekker uit het project getrokken. Pas in 2014 dienst zich echter pas weer een nieuwe eigenaar voor de “Smal Agt II”, een ondernemer uit Hattem is van voornemen er een drijvend hotel van te maken onder de naam Botel Hattem. NoorderkroonUiteindelijk blijkt dit niet haalbaar en weer is het lot onzeker voor het schip. Zo ligt ze enkele jaren in Lelystad, waarbij haar staat flink achteruit gaat.

Ondertussen is het nieuwe opgerichte Zeekadetkorps Urk op zoek naar een korpsschip om haar activiteiten op de houden. Na een zoektocht langs verschillende type schepen valt het oog op de “Smal Agt II”. En zo komt op zaterdag 20 december 2014 de “Smal Agt II” de haven van Urk binnengelopen. Op 30 december 2014 word het schip officieel overgedragen aan Zeekadetkorps Urk waarbij de oude dame haar nieuwe naam Noorderkroon krijgt.

vlettenKleine vaartuigen:

Naast het korpsschip hebben we een tweetal stalen Lelievletten.

De Lelievlet is gebaseerd op de beenhakkervlet en was in eerste instantie ontworpen als roei- en wrikvlet. Later paste men het ontwerp aan zodat het ook als zeilboot gebruikt kon worden.

Er kwamen onder andere een mast, midzwaard en twee luchtkamers in.

Binnen het Zeekadetkorps Urk zetten we de vletten in voor zowel wrikken, roeien als zeilen.